Goes Internationaal 2015

Goes Internationaal was dit jaar wederom een groot succes! De studenten van Scalda-Zeeland gingen op wereldreis en maakten nader kennis met andere nationaliteiten en culturen. De studenten waren verdeeld in groepen van ongeveer 15-20 personen. Elke groep bezocht drie verschillende activiteiten.


De activiteiten waren:

-Khalid Rasoul en Luc Willem:
Khalid Rasoul is een gevluchte Koerdisch Irakese kunstenaar, Luc Willem is coördinator van VluchtelingenWerk de Bevelanden. Khalid vertelde over zijn achtergrond als gevluchte Koerdische kunstenaar, over de Koerdische cultuur en over de huidige situatie in Koerdistan. Luc verzorgde de inleiding met verwijzing naar VluchtelingenWerk en een workshop waarin de leerlingen vijf zaken benoemden die ze wilden meenemen op hun vlucht en ze maakten een tekening met het thema vlucht en vrijheid.

-Birgül:
Zij vertelde samen met een vriendin over Egypte en Turkije. Birgül heeft verteld over haar eigen jeugd in Turkije, vertelt waarom ze naar Nederland is gekomen en hoe het is om immigrant in Nederland te zijn. Ook vertelde zij over de ‘cultuurshock’ die zij heeft ervaren toen ze naar Nederland kwam. Verder lieten zij allerlei voorwerpen uit Egypte zien en hadden zij informatie over onder andere Toetanchamon.

-Siegfried Steglich:
Meneer Steglich vertelde over de Surinaamse cultuur en de slavernij. Hij had interactie met de klassen en vroeg waar de leerlingen vandaan kwamen. Zo vertelde hij dan weer een verhaaltje over Marokko. Hij heeft verschillen besproken binnen de Surinaamse en Nederlandse cultuur en had een landkaart op het schoolbord geprojecteerd waar hij verschillende landen aanwees.

-Vehbi:
Vehbi is een vluchteling uit Kosovo. Hij liet filmpjes zien van een schoolproject en heeft vooroordelen besproken. Hij vertelde over zijn eigen jeugd en hij maakt een vergelijking tussen de maatschappij in Nederland en in Kosovo.

-Moskee:
De persoon die de rondleiding zou doen was bij de eerste ronde 30 minuten te laat. Dus het werd overgenomen door ik denk de eigenaar, of een leidinggevende daar. Het was vrij kort ik denk 35 minuten maar wel interessant. Er werden veel vragen gesteld door leerlingen. Een voorbeeld hiervan was waarom moeten vrouwen over apart zelfs naar een soort kerkdienst. Ze vonden het ook erg vreemd dat de badslofjes aankregen en niet gewoon op hun schoenen naar binnen mochten. Dus ik denk dat ze wel veel geleerd hebben. Verder werden er nog folders uitgedeeld voor degene die ze wilde hebben. Veel leerlingen hebben er meegenomen dus ze waren toch erg nieuwsgierig.

Dansschool Janvier:
Dit was leuk en activerend. Er werd echt dansles gegeven en uitgelegd welke stijl het was en waar het vandaan kwam. Dus iedereen was actief bezig met dansen. Aan het eind werd er nog gefreestyled. Dat wil zeggen dat ze zelf mogen kiezen hoe ze dansen en dat durfde ze niet zo goed maar twee personen hebben dit toch gedaan. Dit vond de rest erg leuk begonnen te juichen en klappen.

-De Wereldwinkel:
Dit was ook erg leuk. Er werd leuke uitleg gegeven waar alles vandaan kwam. Er werden dus ook vragen gesteld van waarom maken ze dat dan voor Europa, en hoe kan je nou van oude teenslippers een armbandje maken. Dan werd er ook uitgelegd dat mensen soms daardoor op een veilige manier kunnen vluchten i.p.v. in een bootje, of dat ze gewoon een beter leven hebben in hun land want ze kunnen eten kopen. Na afloop mocht ook iedereen een teenslipper armbandje uitkiezen dat vonden ze allemaal erg leuk.

Verbeterpunten:
– Wereldwinkel vulde maar een kwartiertje op, hier moet dus in de toekomst wel rekening mee gehouden worden dat dit een korte activiteit is.
– De Moskee waren ze aan het verbouwen hierdoor was er soms erg veel lawaai en werd de spreker onverstaanbaar.
– Eerder beginnen met plannen, dan kunnen we misschien ook tips geven over de invulling van de activiteit en andere mensen hiervoor regelen volgend jaar of anders indelen.
– Verder was er nog wat mis gegaan in het Scalda. Vehbi moest 20 minuten wachten op zijn groep dus dat daar ook op gelet wordt dat de doorstroom goed is en iedereen binnen komt op locatie waar hij/zij moet zijn.
Verder was het een groot succes en ook Scalda was erg tevreden hierover.

Alexandra van der Horst en Cherinda Weerts

Geplaatst in Educatieve activiteiten, Nieuws.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.